UZASADNIENIE

Ustalenie wynagrodzenia burmistrza należy do wyłącznej kompetencji rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).
Ustawa o pracownikach samorządowych oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określają składniki wynagrodzenia burmistrza oraz minimalną i maksymalną ich wysokość:

-     wynagrodzenie zasadnicze - w gminach do15 tys. mieszkańców w wysokości od 4 200 zł. do 5 900 zł,

-     dodatek funkcyjny w wysokości do 1 900 zł,

-     dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego,

-     dodatek za wieloletnią pracę do 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.

Zgodnie z art. 37 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw tj. (tj. Dz. U. z 2015, poz. 2030, z późn. zm.).

W ustawie budżetowej na rok 2016 z dnia 25 lutego 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 278) kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1.766,46 zł. Siedmiokrotność kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej na rok 2014 wynosi 12 365,22 zł. (1766,46 x 7 =12 365,22).

W świetle powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest celowe i uzasadnione.

Realizacja w 2015 r. budżetu Gminy Paczków zgodnie z przepisami i uzyskanie pozytywnych opinii Komisji Rewizyjnej a także Regionalnej Izby Obrachunkowej.

 

Przygotowanie w 2015 i 2016 roku:

1)    dokumentacji projektowej - kanalizacja Kamienica na kwotę 127 428 zł

2)    dokumentacja projektowej - droga Kamienica na kwotę 12 900 zł

3)    dokumentacji projektowej dróg - Ścibórz, Ujeździec, Wilamowa na kwotę 63 000 zł

4)    termomodernizacji Szkoły Publicznej Nr 3 na kwotę 20 910 zł

5)    dokumentacji płyty Rynku (projekt) na kwotę 86 100 zł

6)    Programu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy na kwotę 9 900 zł

7)    audytu energetycznego - budynki gminne na kwotę 27 480 zł

8)    dokumentacji projektowej - kanalizacja sanitarna Kozielno, miasto na kwotę 198 717 zł

Suma 546 435 zł

Realizacja zadań inwestycyjnych:

2015 rok:

1)    cmentarz komunalny – Paczków budowa na kwotę 284 595,28 zł

2)    separator substancji ropopochodnych targowisko na kwotę 18 000 zł

3)    remont wieży ratuszowej na kwotę 413 113,35 zł

4)    budowa wiaty Trzeboszowice na kwotę 22 588,30 zł

5)    zakup płyt Frydrychów na kwotę 9 061,14 zł

6)    budowa Puntraku na kwotę 65 000 zł

7)    modernizacja szatni LZS Trzeboszowice na kwotę 35 000 zł

8)    uzbrojenie terenów działek oś. Patriotów na kwotę 119 993 zł

9)    remonty bieżące instytucji publicznych

Suma  967 351,07 zł

2016 r. wykonano i zostanie wykonane:

1)    budowa drogi Frydrychów na kwotę 25 000 zł

2)    przebudowa ul. Górskiej na kwotę 30 000 zł

3)    przebudowa ścieżki parkowej ul. Mickiewicza, Park Chopina na kwotę 35 000 zł

4)    budowa przyłączy energetycznych Kozielno, oś. Patriotów na kwotę 31 900 zł

5)    boisko Trzeboszowice remont na kwotę 65 000 zł

6)    remont OSP Kamienica – Budżet obywatelski na kwotę 35 000 zł

7)    zakup samochodu specjalistycznego odpady komunalne, HDS na kwotę 153 063 zł

8)    zakup i montaż pieca Stary Paczków na kwotę 8 000 zł

9)    budowa szamba Trzeboszowice na kwotę 11 000 zł

10) budowa sieci wodociągowej – Kozielno na kwotę  30 000 zł

11) modernizacja placu zabaw na kwotę 15 000 zł

12) remont dróg i podwórek na kwotę 49 000 zł

13) zakup i montaż oznakowania na kwotę 29 999 zł

14) regulacja studzienek deszczowych na kwotę 15 000 zł

15) remont zegara na kwotę 23 000 zł

16) przebudowa parkingu Wojska Polskiego, oś. Zawadzkiego na kwotę 28 000 zł

17) modernizacja remizy OSP Wilanowa na kwotę 15 000 zł

Suma 598 962 zł

 

Złożone w 2015 i 2016 wnioski o dofinansowanie do unii europejskiej na zadania:

1)    Remont konserwatorski wieży ratuszowej w Paczkowie,

2)    Konserwacja kamienia renesansowej tarczy zegara na wieży ratusza w Paczkowie,

3)    Paczków, dom (kamienica) Rynek 5 (XVII w.): remont elewacji frontowej, bocznej i tylnej,

4)    „Szkoły Marzeń w Gminie Paczków,

5)    „Gimnazjum Marzeń w Gminie Paczków”,

6)    Przygotowanie projektu budowlanego odbudowy ruin kościoła cmentarnego w Paczkowie oraz stworzenia :Parku Pamięci”,

7)    „Przebudowa i rozbudowa drogi gminnej w miejscowości Ujeździec”,

8)    „Przebudowa i rozbudowa drogi gminnej w miejscowości Wilamowa”,

9)    „Warsztaty ekologiczno-artystyczne „EKO-RABAN”,

10) „Remont boiska sportowego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Trzeboszowicach”,

11) „Opracowanie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Paczków do roku 2023”,

12) „zwiększenie dostępności do zasobów dziedzictwa kulturowego w powiecie nyskim poprzez remont konserwatorski Ratusza Miejskiego w Paczkowie oraz Pałacu Biskupiego w Otmuchowie”

13) Wirtualne oko kultury pogranicza Paczkowsko-Javornickiego,

14) „Paczków i Javornik. Dwa miasta, jedna historia”

Pozyskanie dofinansowania na realizację zadań:

1)    Konserwacja kamienia renesansowej tarczy zegara na wieży ratusza w Paczkowie,

2)    „Przebudowa i rozbudowa drogi gminnej w miejscowości Ujeździec”,

3)    „Przebudowa i rozbudowa drogi gminnej w miejscowości Wilamowa”

Wprowadzenie programu segregacji odpadów komunalnych.

Promocja gminy Paczków na zewnątrz a także organizacja imprez o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.

Zabezpieczenie środków w 2015 r. na realizację budżetu obywatelskiego, remont wieży ratuszowej i inne.

Ograniczenie wydatków związanych m.in.:

- ze zmniejszenie liczby pracowników samorządowych,

- z gospodarką odpadami,

- z zakupem energii elektrycznej,

- z przewozami szkolnymi i osób niepełnosprawnych.

Zwiększenie zakresu zadań spowodowane brakiem od 1 stycznia 2016 r. w Urzędzie Miejskim Zastępcy Burmistrza.

W wyniku podjętych działań budżet 2015 r. zamknięty został oszczędnościami w kwocie 763.278,41 zł. w tym oszczędności na wydatkach bieżących w kwocie 600.364,13 zł.

 

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również fakt że jest to najniższe wynagrodzenie burmistrza w powiecie nyskim, podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Gminy Paczków jest w pełni uzasadnione.