UZASADNIENIE DO PROJEKTU BUDŻETU GMINY PACZKÓW NA 2022 ROK

 

Projekt budżetu Gminy Paczków na 2022 rok został opracowany w oparciu o wymogi obecnie obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 305 z późn.zm.).

Ponadto uzasadnienie projektu i szczegółowość materiałów informacyjnych dostosowano do postanowień zawartych w Uchwale Nr XLVIII/345/2010 z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy Paczków.

Wraz z projektem przedkłada się następujące materiały informacyjne:

1.     Uzasadnienie projektu planu finansowego zakładu budżetowego - Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Paczkowie.

2.     Projekty planów działalności instytucji kultury tj. Biblioteki Publicznej w Paczkowie oraz Ośrodka Kultury i Rekreacji w Paczkowie.

3.     Zestawienie planowanych przedsięwzięć w ramach Funduszu Sołeckiego wraz z podaniem kwot na ich realizację.

 

Przy opracowywaniu projektu budżetu na rok 2022 przyjęto:

O  prognozowany średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 103,1%,

O  wysokość obowiązkowej składki na Fundusz Pracy – wynosić będzie 1,0% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

O  wysokość obowiązkowej składki na Fundusz Solidarnościowy – 1,45% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe,

O  informację Dyrektora Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Opolu w sprawie projektu planu dotacji celowej na sfinansowanie kosztów dotyczących prowadzenia i aktualizacji stałego rejestru wyborców na 2022 rok – pismo znak DOP-3113-3/21 z 20.10.2021 r.,

O  informację Wojewody Opolskiego w sprawie projektowanych kwot dotacji celowych na 2022 rok przekazanych z budżetu państwa na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz dotacji na dofinansowanie zadań własnych - pismo znak FB.I.3110.15.2021.ML z 25.10.2021 r.,

O  informację Ministra Finansów w sprawie planowanej na 2022 rok subwencji ogólnej oraz o planowanych wpływach z udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych – pismo znak ST3.4750.31.2021 z 14.10.2021 r.,

O  Komunikat Prezesa GUS z dnia 20 października 2021 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2020 roku,

O  Komunikat Prezesa GUS z dnia 20 października 2021 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok 2022 rok.

 

 

Ponadto w projekcie budżetu uwzględniono:

O  strukturę dochodów bieżących do wydatków bieżących zgodnie z art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

O  spełnienie relacji z art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w roku budżetowym 2022 r.,

O  w podatku od nieruchomości – zwiększenie dochodów jako efekt wzrostu stawek podatkowych,

O  w podatku od środków transportowych – zwiększenie dochodów jako efekt wzrostu stawek podatkowych,

O  w opłacie za gospodarowanie odpadami – wzrost wpływów z tytułu zastosowania wyższych stawek,

O  udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych w wysokości 100,00% planu wskazanego w piśmie Ministra Finansów z dnia 14.10.2021 r.,

O  dochody z tytułu najmu lokali mieszkalnych na poziomie przewidywanego wykonania 2021 r.,

O  dochody ze sprzedaży majątku w oparciu o złożone przez najemców wnioski na wykup lokali mieszkalnych oraz planowaną sprzedaż działek budowlanych,

O  ograniczenie wydatków bieżących do niezbędnego minimum,

O  dofinansowanie z budżetu państwa zadań z zakresu pomocy społecznej zgodnie z informacją Wojewody Opolskiego,

O  przychody budżetu na podstawie przewidywanego wykonania budżetu w 2021 r.,

O  rozchody budżetu w wysokości 1 731 996,00 zł, które stanowią spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczki,

O  oprocentowanie kredytów na podstawie WIBOR 1M w wysokości 1,65%.

 

Dochody budżetu zaplanowano w kwocie 48 576 458,00 zł, w tym: dochody bieżące: 47 964 987,00 zł oraz dochody majątkowe: 611 471,00 zł. Do ważniejszych dochodów bieżących budżetu należy zaliczyć:

- subwencję ogólną: 15 946 754,00 zł,

- dotacje: 11 316 804,00 zł,

- udziały w podatkach dochodowych: 7 365 754,00 zł,

- podatek od nieruchomości: 6 230 000,00 zł.

Poniższy wykres przedstawia dochody wg ważniejszych źródeł.

Wydatki budżetowe zaplanowano w kwocie 52 038 914,00 zł, w tym:

- wydatki bieżące: 47 748 611,00 zł,

- wydatki majątkowe: 4 290 303,00 zł.

 

Wydatki na wynagrodzenia i pochodne skalkulowano w kwocie 20 211 809,00 zł, co stanowi 42,32% wydatków bieżących. W porównaniu do przewidywanego wykonania 2021 r. wydatki z tego tytułu wzrosną o 256 313,39 zł.

 

Obsługa zobowiązań finansowych dotyczy zapłaty odsetek od kredytów i pożyczki w kwocie 324 606,00 zł. Dotychczasowy wzrost podstawowych stóp procentowych oraz wysoka inflacja będą powodować dalszy wzrost wydatków z tego tytułu.

 

Dotacje udzielane z budżetu zaplanowano w wysokości 5 468 621,00 zł, z tego transfer dla podmiotów spoza sektora finansów publicznych wyniesie 3 863 964,00 zł. 

   

 

Projekt budżetu na 2022 rok zakłada realizację wszystkich zadań obligatoryjnych nałożonych ustawami na Gminę, a także kontynuację ważnych inwestycji. Wydatki majątkowe planuje się sfinansować m.in. z nadwyżki operacyjnej i z wolnych środków. W wyniku przyjętego poziomu dochodów i wydatków budżet Gminy na 2022 rok zamknie się deficytem w kwocie 3 462 456,00 zł. Ustawowe reguły fiskalne pozostaną zachowane. Należy mieć na uwadze, że dalsze trwanie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, może skutkować koniecznością wprowadzenia zmian w zaprojektowanym budżecie Gminy Paczków.

W 2022 r. budżet Gminy będzie realizowany w warunkach ograniczonych możliwości finansowych. Gmina Paczków nie należy do grona bogatych gmin. Wskaźnik jej dochodów podatkowych do liczby jej mieszkańców wg stanu na dzień 31.12.2020 r. wynosi  1 246,71 zł, tj. 58,74% wskaźnika dochodów podatkowych w kraju do liczby mieszkańców w kraju.

W związku z powyższym niezbędne jest zwiększenie efektywności gospodarowania środkami publicznymi oraz podejmowanie wszelkich działań zmierzających do uzyskania ponadplanowych dochodów.

 

Porównanie planów dochodów i wydatków w latach 2022 i 2021 przedstawiają załączniki Nr 1 i Nr 2 do niniejszego opracowania. Zestawienie zadań planowanych do realizacji w ramach Funduszu Sołeckiego wraz z podaniem kwot na ich realizację przedstawia załącznik Nr 3 do niniejszego uzasadnienia.

 

Plan przychodów i kosztów Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Paczkowie sporządzony przez Dyrektora stanowi załącznik do niniejszego uzasadnienia.

 

Projekty planów działalności instytucji kultury stanowią załączniki do niniejszego opracowania.