Uzasadnienie

Zgodnie z przepisami art. 32 ust. 6 i art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 182 ze zm.) gmina jest zobowiązana do zapewnienia uprawnionym, niepełnosprawnym dzieciom, młodzieży i uczniom bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do określonych przepisem ustawy placówek oświatowych.

Obowiązek dowozu gmina może realizować poprzez zorganizowane bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci, młodzieży i uczniów we własnym zakresie albo poprzez zwrot rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych został zmieniony wzór wyliczenia zwrotu kosztów jednorazowego przewozu i w miejsce średniej ceny jednostki paliwa w danej gminie została wprowadzona stawka za

Zgodnie z art. 39a ust. 3 ustawy Prawo oświatowe stawkę za 1 kilometr przebiegu pojazdu określa rada gminy, w drodze uchwały, przy czym stawka ta nie może być niższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180 i 209). Ustala się stawkę za 1 km przebiegu pojazdu, uwzględnianą przy obliczaniu zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów w wysokości:

1) dla pojazdu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,5214 zł,

2) dla pojazdu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 0,8358 zł.

W projekcie uchwały zaproponowano stawki zgodne z § 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27 poz. 271 ze zm.).

Wobec powyższego podjęcie uchwały jest zasadne i konieczne.